Handleiding

 

 

1. Wie ben ik?
2. Waarvoor gebruik ik deze site?
3. Hoe gebruik ik deze site?
4. Hoe maak ik zelf een lijst aan met mijn opgelopen vertragingen?
5. Hoe kan ik Compensaties berekenen ?
6. Hoe kan ik een treinvertraging tot in detail bekijken?
7. Hoe kan ik compensaties vragen?
9. Hoe kan u ons helpen?
10. Links
 

 

 

 
  1. Wie ben ik?
 

Hallo mijn naam is Sébastien, in het dagleven ben ik Systems Engineer en in mijn vrije tijd WebApplication Engineer.

Eind 2008 probeerde ik mijn treinvertragingen bij te houden en een compensatieformulier in te vullen en te versturen.
Na meerdere pogingen (Omdat ik niet altijd de tijden kon noteren, treinnr's opzoeken en andere excuses) heb ik moeten opgeven.
Begin 2009 besliste ik dan maar om een applicatie te schrijven die treinvertragingen voor mij kan bijhouden, het opzoekwerk versimpeld en zelf het compensatieformulier invult.
Omdat ik graag mijn werk deel, heb ik deze administratie applicatie herschreven zodat het door meerdere gebruikers kon gebruikt worden.

Toen zag Railtimehistory.be het leven (Intussen hernoemd naar Treinvertragingen.be), het was niet de bedoeling om een super mooie website te maken maar wel een die zo veel mogelijk automatisch doet, compatibel is met alle browsers en zeer snel op je scherm staat.

Het succes had ik wel niet verwacht, waardoor ik plots meerdere servers nodig had om al dat volk te kunnen ondersteunen en dat allemaal met mijn privé geld...
Ik probeerde het afgelopen jaar te experimenteren met advertenties, maar 40 euro voor een volledig jaar advertenties is een FLOP geworden..
Om de websites gratis te houden wil ik graag een oproep doen aan iedereen om een kleine percent van jullie compensatievergoeding die jullie via deze website verkrijgen aan mij te doneren(donatie).

Je kan veilig met creditcard(visa/mastercard) via de online bank paypal geld doneren door op deze link te klikken:
https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_s-xclick&hosted_button_id=MKJ6QCGPQ7UCE
Of je kan rechtstreeks een overschrijving naar BE31 0688 9792 2155 op naam van Sébastien Boelpaep doen
vergeet vooral niet je e-mail adres bij te plaatsen zodat ik weet wie ik een Donator upgrade moet geven.
Alvast bedankt voor jullie steun! Donateurs komen gedurende 2 jaar op een speciale lijst te staan waarbij zij snelle e-mail ondersteuning krijgen en zullen in de nabije toekomst toegang krijgen tot nieuwe functies die enkel voor hun weggelegd zijn.

Alvast bedankt voor jullie ondersteuning.
Sébastien Boelpaep

 

 

 
  2. Waarvoor gebruik ik deze site?
 

Op deze site worden vertragingen bijgehouden die de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
ondervonden heeft in het verleden.

Meer info over de NMBS vindt u hier:

       http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Maatschappij_der_Belgische_Spoorwegen

Waarvoor kunnen treinreizigers deze informatie gebruiken?

      o       Om een werkelijk steunmiddel te bieden aan reizigers om hun compensatie formulieren juist in te vullen
      o       Om te zien of een bepaald traject/trein onderhevig is aan vertragingen
      o       Om te weten waar jouw trein vertraging opgelopen heeft
      o       …

Deze site is ontwikkeld zodat treinreizigers die aanspraak wensen te doen op compensaties een werkelijke steunmiddel hebben om hun formulieren juist in te vullen.

De informatie gevonden op deze site wordt op verschillende manieren vergaard waaronder geen enkele 100% zekerheid bied.
We halen informatie van http://www.railtime.be en krijgen correcties of aanvulling binnen via het contact formulier.

U kan dus zelf ook treinen met vertraging (die niet op de site staan) of correcties melden via het contactformulier
Let wel op dat we enkel treinen registreren die minimum 15 minuten vertraging opgelopen hebben!  

 

Disclaimer:

Deze site garandeert op geen enkel manier de correctheid van de gevonden informatie. Het is mogelijk dat sommige vertragingen niet op de site terug te vinden zijn en het is ook mogelijk dat er fouten gelopen zijn in het invoeren van de gegevens - gebruik deze site dus zeker niet voor wettelijke doeleinden!

Deze site is op geen enkele manier gerelateerd/geassocieerd of verbonden tot het NMBS of Infrabel en is volledig gratis en in alle talen beschikbaar.
Indien het uw bedoeling was om naar de officiele RAILTIME website van Infrabel te gaan, dan kan u op deze link klikken: : http://www.RAILTIME.be 

De website en zijn medewerkers kunnen op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor problemen of hun gevolgen, van welke aard dan ook, die eventueel voortvloeien uit het gebruik of de werking van deze website. Deze website is louter informatief. De gegevens die erin getoond worden, worden niet gegarandeerd 100% correct te zijn!

Deze website moet treinreizigers helpen die hun compensatie formulier proberen in te vullen en hierbij een geheugensteuntje nodig hebben.
Er wordt dan ook op gerekend dat deze website niet misbruikt wordt. De gebruikers van de site beloven dus geen misbruik te maken van de gegevens vooraleer ze de website gebruiken!

Bij het inleveren van een compensatie formulier moet de indiener in het bezit zijn van een geldige treinkaart voor de aangevraagde trajecten en tijden!

Indien misbruik gemeld wordt, dan zullen op dat moment gepaste maatregelen genomen worden, waaronder een toegangsverbod tot deze website.

 

 

 
  3. Hoe gebruik ik deze site?
 

Klik daarvoor straks hierboven op de link Zoek vertragingen op!

Eerst en vooral moet de website weten over welk traject je vertragingen wenst te zoeken en dit doe je als volgt:

Stap 1: Kies je traject

selectiebalk.gif

Stap 2: Kies/klik op je vertragingsfilter knop

Toont alle vertragingen voor het door jou gekozen traject
Toont vertragingen tussen 15 en 29 minuten
Toont vertragingen tussen 15 en 29 minuten & tussen 30 en 59 minuten
Toont vertragingen tussen 30 en 59
Toont vertragingen met minimum 60 minuten
Toont de treinen met de status “trein afgeschaft

 

 

 
  4. Hoe maak ik zelf een lijst aan met mijn opgelopen vertragingen?
 

Gebruikers kunnen zelf een eigen lijst samenstellen van hun opgelopen vertragingen
voor die daarna te kopièren naar het compensatie formulier.

      o       Zij kunnen dit doen door treinen te selecteren (Linker-klik op het vakje waar de trein ID (Identificatie NR)).
      o       De geselecteerde treinvertraging wordt visueel weergegeven door die lijn gedeeltelijk GROEN te kleuren
      o       Om daarna de geselecteerde treinvertragingen op te roepen klikken ze op hun persoonlijke filterknop “User Trains
 

Via die lijst hebben zij niet enkel een overzicht tot de opgelopen vertragingen maar hebben zij ook toegang tot
de handige functie “Rekenmachine”.
Deze berekent op basis van het betaalde abonnementsgeld en het type vertraging hoeveel de compensatie kan bedragen, dit bedrag is enkel indicatief en dus niet bindend!
 

Hoe ga je te werk?
Eerst en vooral moet de website weten welke vertragingen je wenst te zoeken en dit doe je als volgt:

 

Stap 1: Selecteer je trein vertraging(en)  door te klikken op het vertragingsnummer.

 

Stap 2: Bekijk je geselecteerde treinen met vertraging door op de knop “User Trains” te klikken.  

Toont de vertragingen in een aparte lijst die je als gebruiker geselecteerd hebt

(Deze knop is enkel beschikbaar nadat je een trein geselecteerd hebt)

 

Resultaat:

 

 

 
  5. Hoe kan ik Compensaties berekenen ?
 

Calculator:  

Eenmaal u een aantal treinen hebt geselecteerd, verschijnt de optie ‘Rekenmachine’ in de "User Trains".

Hiermee kan u de Totale compensatie berekenen.

Eerst moet er bepaald worden wat de prijs per rit is volgens jouw treinkaart, haal hiervoor jouw treinbiljet of abonnement naar boven en zoek het betaalde bedrag.

Als er 0 euro staat dan moet je zoeken hoeveel je abonnement waard is op de website van de NMBS.

 

 

Selecteer uw vervoersbewijs (ticket/abonnement duur) en vul de aankoopprijs in (Euro). De prijs per rit die u betaald wordt aangegeven. ( x.x € /reis)

 

 

Druk op Calculate. U krijgt onderaan het totale bedrag te zien van alle geselecteerde vertragingen.  

 

Het percentage van de compensatie hangt af van de vertraging/kleur: Wit 25%, Oranje 50% en  Rood 100%

Je kan de individuele bedragen ook opvragen door even rechts met de muis boven de vertraging te gaan staan:

 

   

De compensatie berekeningen zijn niet wettelijk gebonden; ze zijn indicatief en tonen enkel de mogelijke compensatie indien

        o       de aanvraag goed verlopen is
        o       de aanvraag geldig is
        o       de gemelde vertragingen niet gebonden zijn aan overmacht (natuurrampen) of vooraf aangekondigde stakingen

 

 

 
  6. Hoe kan ik een treinvertraging tot in detail bekijken?
 

U kan details van de treinvertraging zien door op het plusje  te klikken. 

 

Je kan de treindetails niet terug inklappen via het minnetje  en je kan maar één trein tegelijkertijd uitklappen.

 

 

 
  7. Hoe kan ik compensaties vragen?
 

Compensaties kunnen maximaal 2 keer per jaar aangevraagd worden omdat ze per 6 maanden periodes moeten aangevraagd worden.
Het begin van zulke 6 maanden periode start bij de datum van je eerste waargenomen vertraging.
Na Die 6 maanden heb je 15 dagen om je aanvraag in te dienen bij het NMBS doormiddels van het PDF of Excell formulier.

Voor meer informatie refereren we ook naar hun site voor dit hoofdstuk: 

 

Algemene uitleg over compensaties:
http://www.b-rail.be/nat/N/practical/compensation/index.php  

 

      Wanneer kan je aanspraak maken op compensatie ?
      http://www.b-rail.be/nat/N/practical/compensation/when/index.php  

      Hoeveel compensatie ?
      http://www.b-rail.be/nat/N/practical/compensation/calculate/index.php  

      Hoe ziet je compensatie eruit?
      http://www.b-rail.be/nat/N/practical/compensation/look/index.php  

      Hoe vraag je je compensatie aan ? (Hier kan je de compensatie formulieren downloaden!)
      http://www.b-rail.be/nat/N/practical/compensation/demand/index.php  

 

Voor vertragingen van minstens 60 minuten kan de aanvraag on-line.

Voor internationale Vertragingen: International Delays - Thalys, Eurostar and TGV Brussels-France compensation policy

 

 

 
  9. Hoe kan u ons helpen?
 

Voor deze site goed te kunnen draaien, zijn er techniekers, webmasters en veel servers nodig.  

Voor de inhoud hebben we jullie meldingen over treinvertragingen nodig.  

Daarom kan u voor ons te helpen:  

        o       Treinvertragingen Melden 
        o       Fouten/Problemen melden
        o       U kan ons helpen door een link op jullie website te plaatsen
        o       Financiële bijdrage leveren zodat wij deze dienst gratis verder kunnen leveren


***Op e-mail vraag is ook een donatie via overschrijving mogelijk.

 

 

 
  10. Links
 

Internal Sites:  

        o       http://www.trainenretard.be
        o       http://www.trainenretard.com
        o       http://www.treinvertragingen.be
        o       http://www.treinvertragingen.com
        o       http://www.trainusers.be
 

External Sites:  

        o       NMBS Hoofdpagina
        o       NMBS Compensaties
        o       NMBS Contacteren voor opmerkingen of klachten

        o       Railtime.be (Real Time Trein Info)

        o       Storingen Spoorverkeer - nationaal verkeer
        o       Storingen Spoorverkeer - internationaal verkeer
        o       Snelheidscontroles
        o       Fileinfo - verkeersproblemen (Touring, Politie, Mobiris, VVC)
        o       Spitsmail - ontvang elke (werk)dag een mail met files op jou traject
        o       Toestand wegennetwerk Wallonië
        o       Camerabeelden files Wallonië